Friday, November 30, 2007

חידושי איש חי"ל חלק ב - בענין "אין סומכין על הנס

קיט: "רבי אליעזר בן יעקב אפילו קטנה שבהן (בנות צלפחד) לא נשאת פחותה מארבעים שנה איני והא אמר רב חסדא ניסת פחותה מבת עשרים יולדת עד ששים בת עשרים יולדת עד ארבעים בת ארבעים שוב אינה יולדת אלא מתוך שצדקניות הן נעשה להן נס כיוכבד "

וכתב רשב"ם ד"ה ומשני – "בטוחות בצדקתן שיעשה להם נס"

ויש מקשין (ע' קובץ שיעורים על אתר) הרי אין סומכין על הנס?
והנה לא מצינו שום מאמר בל' זה של "אין סומכין.." לא בבלי ולא הירושלמי ולא במדרשים אלא שיש ללמוד הלכה זה מגמ' מגמ' פסחים סד: "איתמר אביי אמר ננעלו תנן רבא אמר נועלין תנן מאי בינייהו איכא בינייהו למסמך אניסא אביי אמר ננעלו תנן וסמכינן אניסא רבא אמר נועלין תנן ולא סמכינן אניסא"

וכן בירושלמי יומא פ"א ה' ד " תני לא היו מניחין אותו לוכל לא חלב ולא בצים ולא גבינה ולא בשר שמן ולא יין ישן ולא קונדיטון ולא גריסין של פול ולא עדשים שמואל אמר ולא אתרוג ולא כל דבר שהוא מרגיל לזיבה אע"פ כן היו קורין עליו את הפסוק הזה (תהילים קכז) אם ה' לא יבנה בית וגו' ולא מן הניסים שהיו נעשין בבית המקדש הן א"ר אבין על שם לא תנסון" ופ' הפנ"מ וקר"ע שם משום דאין סומכין על הנס

ותראה שבשני המקורות הנ"ל איירינן במקום מצוה – בפסחים בכדי שיהיה ג' כתות לקרבן פסח (ואולי המח' שם תלוי אם בעינן ג' כיתות מצד הדין שיהיה בעיה של אין סומכין וצ"ע) וביומא שלא יטמא הכהן בזיבה ויפסל לעבודה (ועל דרך סברא גם במקרה של סכנה מפני ונשמרתם) - אבל לענין אחר לא מצינו איסור

אבל בסוגיא דידן- הרי נשים אינם מצווין על פו"ר (להלכה) ובנות צלפחד מרוב צדקתן היה באמת מוכן לוותר על בנים בכדי לעשות רצון ה' רק שבטחו בה' ש"רצון יראיו יעשה" ויעשה להן נס כמו שעשה ליוכבד אבל עכ"פ איסור אין סומכין אין כאן ודו"ק

No comments:

 
Creative Commons License
Ishim V' Shittos by http://ishimshitos.blogspot.com/ is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 United States License.
Based on a work at ishimshitos.blogspot.com.