Scanning through an old catalogue of the Otzar HaChochma, I was surprised at the number of Seforim that were removed from the "repository". These include all of Shadal's seforim (although a polemic against Shadal "אשתדלות עם שד"ל" does remain (the author - Bachrach - has an interesting correspondence with S'deh Chemed in Pekuot HaSadeh)), Naftali Hertz Wiesel's seforim, Renak, Shir etc., etc.
At the end of a rather
silly thread complaining of all the terrible stuff available on Otzar Hachochma, etc. ,etc, I saw a link to the following
letter from an OC staff member:
ובכן, כבר הסביר ידיד נפשי כאח לי הרב דוד סופר שליט"א, כי הקו המנחה שלנו (בין שאר הקוים המנחים) – שלא להכניס ספרים שאסור להכניסם לבית יהודי. ואם נכנסו דברים כגון אלו הרי זה מחמת טעות אנוש. עוד בטרם יצא המאגר לאור הושבנו ביבליוגף חרדי, בעל שכל חריף ובעל ידע מדהים, שעבר על הרשימה ועשה סימון לספרים הפסולים. צריך להבין, מדובר בהיקף עצום של חומר ולפעמים עלולים לטעות בשיקול הדעת. לדוגמא, חלק גדול מספרי ההשכלה הודפסו כדוגמת ספרי קודש לכל דבר, ולפעמים בשם מחבר מוסווה היטב, ובנקל ניתן לטעות בהם. מיד כשיצא המאגר להפצה לפני יותר מחודשיים, הובאו לידיעתנו מספר ספרי מכשול שהשתרבבו למאגרינו, כגון ספרי לווינזון ודרויאנוב. ספרים אלו הוצאו כבר אז מן המאגר, ובתקליטור העדכון ששלחנו לאלו שכבר קנו את התכנה, הם נמחקו. שגינו בכך שלא מחקנו ספרים אלו מן הרשימה שבאתר, ומקטלוג הספרים עב הכרס שהופץ בבתי מדרשות. עם זאת, אינני מסכים עם הרשימה המלאה של הספרים שהוצגו כאן כאפיקורסות, הרבה מהספרים שהוזכרו ברשימה אין להם שום קשר להשכלה, אלא אדרבה הם ממש נגד כת המשכילים.
בחלק מן הספרים נפלה טעות אצל אותו תלמיד חכם שהכין לפנטון את הרשימה (הוא חשב על ספר מסויים בעוד שהספר שבמאגר הוא בעל אותו השם אבל ממחבר אחר). בהחלט נרשמו כאן מספר ספרים נוסף שראוי להוציאם מן המאגר, ומספר ספרים צריכים שיקול מחודש. אבל מכאן עוד הדרך ארוכה מלומר שאנו מכשילים ומטעים את ציבור יראי ה'. מעניין לספר, שממש בימים אלו, ובלי קשר לווכוח שהתרחש כאן, עבר על קטלוג הספרים שלנו, תלמיד חכם מן המיוחדים שבדור, ללא הגזמה ולכל הדעות. וסימן כחמישים ושבעה ספרים כספרים בעייתיים (הכוללים גם את עשרים הספרים שכאמור כבר הוצאו מהמאגר). כמובן שאנו מוציאים לאלתר בנפש חפצה ובלב שמח את 37 הספרים הנותרים אותם סימן אותו גאון.
I don't question Otzar HaChochma's decision, at that time, to remove the Seforim that their more close-minded customers would find problematic. But at this point, when we already have a Bnei-Torah and non-Bnei Torah (I would assume R' Yosef Zechariah Stern (and many others) was not a Ben Torah by their standards (see Sdei Chemed Pe'as - s.v. Aba Mezakeh)) versions, perhaps they could place the already scanned seforim back onto the program.
Parenthetically, Levinsohn (Rival - author of Teudah B'Yisroel) seems an odd person to pick as the arch-representative of the evil Maskilim. Levinsohn was highly respected by such famous scholars as R' Dovid Luria (Radal), and R' Mattisyahu Strashun as can be seen by their letters to him in Be'erot Yitzchok and R' Yisroel of Ruzhin even supported the publication of his works.
1 comment:
It's odd, too, since the Otzar is presently full of haskalah anyway (which, of course, any reasonably rich, layered collection of seforim simply have to be).
In Bachrach's ספר היחש (from 1854; on the Otzar) there is a letter from Shadal to Bachrach, prefaced by the following:
אגרת הרב החכם הכולל, החוקר היקר, המפורסם לתהלה ולתפארת, כבוד מו"ה שמואל דוד לוצאטו הי"ו, רב ומורה לבית מדרש הרבנים בק"ק פאדובה, אחרי שלחו אליו הגהה ה' להערה א' מפרק ה' לשער ב' מספרי זה, והערה א' לפרק ו' משער הנ"ל, למען תגדל האמת, וחרבה הדעת
Evidently something happened between 1854 and the 90s when Ishtadlot was published (or when it was written) to make Bachrach less of a fan, and it's not the publication of the Vikuach, which was in 1852. IIRC it was some things in Shadal's columns in the Ha-tzofeh section of Ha-maggid.
Anyway, since R' Mattisyahu Strashun was himself basically a maskil, it's hard to see how his hecshsher would be worth a whole lot to those for whom haskalah does not mean light. That said, you well know that there was a whole slew of the maskil torani type, which simply does not fit into today's categories very well.
Post a Comment