Wednesday, June 9, 2010

Chafetz Chaim on the correct attitude to "Off the Derech" children

ודע דעצה זו האמור בקרא כולל מור לכמה סוגי אגשים שהם אינם סריסים בעצם ואעפ״כ לא עדיפי מהם ואדרבה גדועים מהם כגון שיש לו בנים שסרו מדרך התורה [לפי מה שמצוי בעונ״ה שהולכים למדינות רתוקות ונעשה בעיניהם הפקר התורה ומצותיה וכל כי האי גוונא] דשם אף בלתי עצה זו שנתן לנו הש״י לא יוכל הסריס לחשוב בעצמו רק שהוא עץ יבש ולא יעשה פרי לנצח אבל מ״מ אין להקב״ה צער ממנו משא״כ בזה שיש לו בנים שמורדם בה׳ ומפירים תורתו בודאי אין להש״י נחת מצאצאיו כלל וכלל וגם כבודו בעצמו מתחלל בזה מאד כמו דכתיב באשה זוגה את אביה היא מחללת ואחז״ל [סנהדרין י״ב] שאומרים ארור שזה ילד ארור שזה גדל ונם יהיה לו ממנו בזיון גדול אח״כ בעולם העליון שיצא ממנו בן ממרה ומכעיס להש״י, וכמו שכתב הגר"א ז״ל באגרתו הקדושה שאף אם ידריך תמיד בניו במוסר ולא יקבלום אוי לאותה בושה והצער והבזיון בעוה״ב.

וע״כ העצה היעוצה לאיש כזה שישכח את תולדותיו הראשונים לגמרי אחרי שלא יועילוהו ולא יצילוהו ליום הדין העתיר ואדרבה יגדילו התבערה עליו יקיים מה שאמר שהמע״ה כל אשר תמצא ידך לעשות בכחך עשה בכחך דייקא דהיינו שעכ׳יפ יתאמץ בעצמו בכל כחו להחזיק ישיבות ות״ת ושאר דברים האמורים בקרא הזה ויזכה שיהיו נקראים אלו הבנים על שמו וכמ״ש למעלה ועי״ז יהיה לו יד ושם למעלה בבית ה׳ טוב מבנים ומבנות וכמ״ש בקרא ובזה יניח רוגזו של הש״י מעליו אמרי שהוא עשה כל מה שבכתו,

שם עולם פרק טז


In sum, if your children go off the derech - you will burn in hell for their sins, and your honor is violated. The solution is to disown them entirely and support the Yeshivos instead!

3 comments:

  1. Nobody burns in hell for the sins of their children unless they were somehow responsible for those sins. However, those children bring upon a soul shame as in fact he was the vehicle through which Hashem's honor is desecrated. The "increased fire" of the CC only refers to the shame and embarrassment he mentions earlier.

    I also would point out that children going off the derech in the early 1900s is a very different phenomenon from children going off the derech in our times. The reform and secularists were extremely strong in those days and the religious were impoverished and downtrodden. A child abandoned the ways of his parents by fundamentally disagreeing with religion, and no amount of love and understanding would bring him back.

    ReplyDelete
  2. Yeah. This kind of stuff is sad to see. Makes one wonder (or: makes one more certain) that certain rabbis, of previous times or current times, are not on the same page as other people, and are not a good source for advice.
    The idea of supporting yeshivas instead is also pretty self-serving, but it's clear from the entire talmudic corpus that the concept of "self-serving statements" (as things that should be carefully scrutinized for bias) did not exist.

    ReplyDelete
  3. I think yopu'll like the Holy Rimanovers approach to OTD better:

    http://innate-differences.blogspot.com/2010/06/holy-rimanover-dinover-otd-crisis-and.html

    ReplyDelete