Saturday, October 24, 2009

Source on R' Mattisyahu Strashun

The following sources are from בתוך ראשית התחיה:


שקלו וטרו אל מי מקדושים יפנו, כי בוילנה היו אז שני כחות מתנגדים זה לזה: הגאון ר' מתתיהו שטרשון, מגדולי היחס, שעמד בראש האורתודוכסיה, ורבני המו"צ וכל אביזרייהו היו משכימים לפתחו, וכבודו גדול בחו"ל, כי היה צנא מלא ספרא, אבל היה קנאי ומחסה לחלוקה, ואמרכלי קופת הרמב"ן היו מקורביו וידידיו, וספק גדול הוא, אם יתן ידו להאגודה, ובניגוד לו הרב החכם הכולל ר' שמואל יוסף פין (הרשי"פ) היה ראש המשכילים, עורך ומו"ל "הכרמל", מלומד אצל המפקח על בתה"ס מטעם הממשלה, מתון ונוח לבריות, גבאי ראשי בצדקה גדולה וכבודו גדול בוילנה ומחוצה לה.


Misnaged refers to his opposition to Zionism, not to Fuenn personally. R Mattisyahu Strashun was friendly with Fuenn as can be seen from his comments to Fuenn's Kiryah Nemanah. Fuenn could be called Orthodox himself. See Shmuel Werses collection of his writings.

וילנה מתפארת בבית עקד הספרים של שטראשון, המכיל בקרבו לערך עשרים אלף כרכים מלבד כתבי ידי הרבה, שערכם גדול מאד. אוצר הספרים הזה הנהו גאונה והדרה של העיר וילנה. בו נפגשים רבנים וחכמים, סופרים ובעלי בתים, המוצאים בו מזון רוחני לנפשם השוקקה והצמאה לדעת. ויותר מחמשים אלף קוראים בשנה נמנו לפי הספירה קודם המלחמה.

הגאון ר' מתתיהו שטראשון היה מגדולי הדור בזמנו. הוא היה שלשלת היוחסין, בנו של הגאון ר' שמואל שטראשון, שהדפיס הגהות הרש"ש על התלמוד, ובנא כרעיה דאבוה היה גם הוא צנא מלא ספרא, בור סיד, שאינו מאבד טפה. בחו"ל קראו אותו החכמים בשם "ספריה חיה", כי היה בקי בחדרי התורה והחכמה להפליא, ומלבד גדולתו בתורה ירש מאביו הון גדול, שני חצרות ובתים גדולים וגם כסף מזומן כשמונים אלף רובל. עי"ז אפשר היה לתמוך בסופרים ובתלמידי חכמים, שהיו כרוכים אחריו והרבו לפרסם את גדולתו, חכמתו וצדקתו ברבים.

הוא היה חשוך בנים וקודם פטירתו – ה' טבת תרמ"ו – מסר את כל הונו וגם את אוצר הספרים שלו, שהכיל אז ששת אלפים אכז' עברית ואלף אכז' יודאיקה, לזקן ביתו הנאמן ר' יהושע חיים אפשטיין הלוי, שהיה סרסורו בחייו בהלואת כספים. בו בטח ומנה אותו לאפוטרופוס לעשות ברכושו לפי שקול דעתו.


5 comments:

Fotheringay-Phipps said...

What I always wondered about was how it came about that Fuenn was the FIL of R' Eizel Charif, who seems to have been the stardard RW TC of the time.

Mississippi Fred MacDowell said...

See my post. You know which one. ;-)

Fotheringay-Phipps said...

No, I don't. Which one?

Yehuda said...

What was the relationship of the רש"ש to a R. Strashun (forget the first name) who was a talmid of the Gr"a?

Yehuda said...

Actually not a talmid of the Gr"a but knew stories of the גר"א and is quoted a few times in עליות אליהו. His name was ר' אברהם דוד שטראשון. Does any know how he was related to the רש"ש?

 
Creative Commons License
Ishim V' Shittos by http://ishimshitos.blogspot.com/ is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 United States License.
Based on a work at ishimshitos.blogspot.com.