Sunday, November 2, 2008

מילי מעלייתא דאית בה דרשינן

וזו כוונת הפתגם אין נביא בעירו או לעירו שהוכא בפוסקים, ואינו בדברי חז"ל אבל הוא בברית החדשה להבדיל בין הטהור לטמא
שו"ת בני בנים ח"ד ז' כו
[Yitzhak send us to a fascinating Ha'aretz article on the subject]

4 comments:

  1. A quick google turns up this, from a Ha'aretz article:

    אין זה המקרה היחיד שניבים או פתגמים מן הברית החדשה נכנסו לאוצר האמרות של עמנו. כך, בשו"ת חתם סופר (חושן משפט, סימן כב) מיוחסת האימרה "אין נביא בעירו" לחז"ל: "ואחז"ל (ואמרו חכמינו זכרונם לברכה) אין נביא לעירו". אף אברבנאל בפירושו זבח פסח להגדה (קושטנטינה רס"ו, 1505), דף 33 ע"ב) משתמש באימרה: "ואעפ' שאין אדם נביא בעירו", וכך כתבו עוד רבים, שלא ידעו כי מקור האימרה בברית החדשה, במתי (יג נז), מרקוס (ו ד), לוקס (ד כד) ויוחנן (ד מד). גם "מלח הארץ" - ביטוי אהוב על אנשי ציבור - אינו נמצא במקורותינו והיקרותו הראשונה היא במתי (ה יג): "אתם מלח הארץ".

    ReplyDelete
  2. am hasefer!
    KT
    Joel Rich

    ReplyDelete
  3. See what happens when you give away your Seforim for free! :-)

    ReplyDelete