אין זה המקרה היחיד שניבים או פתגמים מן הברית החדשה נכנסו לאוצר האמרות של עמנו. כך, בשו"ת חתם סופר (חושן משפט, סימן כב) מיוחסת האימרה "אין נביא בעירו" לחז"ל: "ואחז"ל (ואמרו חכמינו זכרונם לברכה) אין נביא לעירו". אף אברבנאל בפירושו זבח פסח להגדה (קושטנטינה רס"ו, 1505), דף 33 ע"ב) משתמש באימרה: "ואעפ' שאין אדם נביא בעירו", וכך כתבו עוד רבים, שלא ידעו כי מקור האימרה בברית החדשה, במתי (יג נז), מרקוס (ו ד), לוקס (ד כד) ויוחנן (ד מד). גם "מלח הארץ" - ביטוי אהוב על אנשי ציבור - אינו נמצא במקורותינו והיקרותו הראשונה היא במתי (ה יג): "אתם מלח הארץ".
A quick google turns up this, from a Ha'aretz article:
ReplyDeleteאין זה המקרה היחיד שניבים או פתגמים מן הברית החדשה נכנסו לאוצר האמרות של עמנו. כך, בשו"ת חתם סופר (חושן משפט, סימן כב) מיוחסת האימרה "אין נביא בעירו" לחז"ל: "ואחז"ל (ואמרו חכמינו זכרונם לברכה) אין נביא לעירו". אף אברבנאל בפירושו זבח פסח להגדה (קושטנטינה רס"ו, 1505), דף 33 ע"ב) משתמש באימרה: "ואעפ' שאין אדם נביא בעירו", וכך כתבו עוד רבים, שלא ידעו כי מקור האימרה בברית החדשה, במתי (יג נז), מרקוס (ו ד), לוקס (ד כד) ויוחנן (ד מד). גם "מלח הארץ" - ביטוי אהוב על אנשי ציבור - אינו נמצא במקורותינו והיקרותו הראשונה היא במתי (ה יג): "אתם מלח הארץ".
Cool! Thanks
ReplyDeleteam hasefer!
ReplyDeleteKT
Joel Rich
See what happens when you give away your Seforim for free! :-)
ReplyDelete