Monday, April 7, 2008

A "stirah" in Paul - R' Yaakov Emden's hagahot to Seder Olam

ובאמת גם לפי דברי כותבי האוונגליון אין שום יהודי רשאי לעזוב תורתו, שהרי פויל [=פאול, שאול התרסי] בכתבו לגאלאטה כתב: "אומר אני כל איש אשר ימול מצווה הוא לעשות את כל דברי התורה"...וכן מטעם זה הזהיר בכתבי אלקורינטו שהנמול לא יעשה עצמו ערל והערל לא ימול. ובכאן מקשים על פול מדידיה אדידיה: כי באקט אפוסטולורוס פרק ט"ו כתב שזכר שמל את טימוטיאוס תלמידו, ונסתבכו בזה מאד, כי פעולתו זו סותרת למאמריו המוכיחים לכל אחד ואחד לשעתו המצווה היא מצווה זמנית עד ביאת משיחם, והרי זה מעשה אחר הנוצרי.

אך דא עקא וקבל האמת ממי שאמרו, כי מכאן נראה בבירור שהנוצרי ושלוחו לא באו לבטל תורה ח"ו מישראל. כי במאטיאוס פרק י' שאמר הנוצרי: לא תחשבו שבאתי לבטל את התורה. לא באתי כ"א לקיים וכו', וכן כתוב בלוקאס פי"ו וכן נמצא לפויל תלמידו בכתבו לקורינטו, מאשים אותם בחטא גילוי עריות.

לכן תדע שלא קשיא מידי אפויל שמל את טימוטיאוס, כי הוא היה בן אישה ישראלית מאיש יווני, כמ"ש בפט"ו מאקטא ופול למדן היה, שמשו של ר' גמליאל הזקן ובקיא בדיני התורה, ידע שנכרי הבא על בת ישראל הולד כשר ודינו כישראל גמור, לכן כדין וכהלכה עשה שמל את טימוטיאוס.
See here
See also Sefer Shimus, Yaavetz's hagahot to Shevet M' Yehuda (printed in Sefunot). He also wrote a sefer refuting the blood libel of which only ten pages are extant (the article in Sefunot mentions where it was published)

1 comment:

MYG said...

In those days he had an audience, but today it's preaching to the choir... :-)

 
Creative Commons License
Ishim V' Shittos by http://ishimshitos.blogspot.com/ is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 United States License.
Based on a work at ishimshitos.blogspot.com.