Monday, March 17, 2008

גדרי מלאכת בורר

צ"ב טעם בהיתר בורר כשיש ג' תנאים של (לאכול)מיד,ביד(ולא בכלי),ואוכל מתוך פסולת? ונראה שעיקר איסור בורר הוא כשמתקן הרבה אוכל ביחד כדי להניחן באוצרו אבל אם בשעת אכילתו הוא בוחר לאכול חלק זה ולהניח חלק אחר זה נקרא אכילה דמותר ולא נקרא מלאכת בורר. וצורת המלאכה דבורר לאוצרו הוא א- בכלי (שע"י זה יכול לעשות הרבה ביחד), ב-להניח לאחר זמן, וג-פסולת מתוך האוכל כדי שהאוכל יהיה נקי ומוכן להניח באוצרו וכשחסר ג' דברים אלו אין זה מעשה בורר אלא מעשה אכילה. וזה מפורש בשבת עד. "נעשה כבורר לאוצרו"


וזהו הבאור בדברי הביה"ל-שיט ד"ה מתוך בענין קליפת בצלים בשבת-"ואף הכא נמי תיקון אוכל בעלמא הוא ואין שם מלאכה עליו אפילו כשקולף וחולץ העצמות מעל הבשר ובלבד שיהיה לאלתר וכמו שם לענין קולף שומים ובצלים אף דגם שם הקליפה הוא פסולת אפ"ה קי"ל בסוף סימן שכ"א דהיכא דקולף כדי לאכול לאלתר דמותר וע"כ משום דלאלתר אין שום פסולת על הקליפה אלא תיקון אוכלא בעלמא הוא"


וראיתי מי שמביא ראיה מדברי המג"א שכתוב שמותר לנקר בשר בשבת כיון שהחלב והבשר מין א' הן אלא איסורא הוא דרבעי עליה... שבכ"מ מותר לברור כשהתכלית הוא רק להסיר דבר אסור ולא בגלל הכשר האוכל (בענין להשתמש בפילטר לתולעים בניו יורק) ונ"ל שאין כאן ראיה כלל ששם מדבר במין א' והמג"א אמר שהאיסור לא מספיק ליתן לו דין של שתי מינים ומותר, אבל כשיש ב' מינים רק הטעם שהוא עושה הבורר הוא משום איסור אפשר גם המג"א יסכים שאסור כיון שיש ב' מינים כאן כנ"ל

No comments:

 
Creative Commons License
Ishim V' Shittos by http://ishimshitos.blogspot.com/ is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 United States License.
Based on a work at ishimshitos.blogspot.com.